1. Barnets alsidige personlige Udvikling
2. Sociale kompetencer
3. Sproglig Udvikling
4. Krop og bevægelse
5. Natur og naturfænomener
6. Kulturelle udtryksformer og værdier
Barnets alsidige personlige udvikling:
Mål:
– At barnet får respekt for andre børn, og udvikler empati
– At barnet er god i trivsel og udvikling
– At barnet lærer, hvad der er rigtigt og forkert, sandt og falsk
– At barnet opbygger selvværd, og føler sig værdifuldt og værdsat
– At barnet bliver selvhjulpent og kender til egne grænser
– At barnet bliver set som den jeg er og accepteret som den jeg er.
– I børnehaven arbejder vi hen imod at barnet bliver skole-klar.
Vi når målet ved:
– At lytte til børnene og behandler det enkelte barn med respekt, guider dem i samspillet med de andre børn, og tager individuelle hensyn.
– At skabe rammer for barnet, der giver mulighed for udforskning og udvikling
– At vi er gode rollemodeller og troværdige og lyttende voksne
– At give barnet anerkendelse og ros
– At stille passende krav i forhold til barnets alder og modenhed
– At tilrettelægge alderssvarende læringsmiljøer
– At vi laver en skolegruppe for kommende skolebørn.
Eksempler fra hverdagen:
– Vi siger ”godmorgen”/”farvel” til barnet med navns nævnelse og nogen gange med et knus.
– Børnene deltager i små opgaver som at dække rullebord, borddækning, sige ”værsgo´” inden maden må spises
– Samling/frugtspisning, hvor hvert enkelt barn bliver nævnt
– Fælles frokost, hvor både børn og voksne spiser sammen
– Skaber hygge omkring måltider, aktiviteter, og leg
– Taler dagligt med børnene om aktuelle emner, om oplevelser og hvad barnet er optaget af
– Under spisning/til samling/under bleskift snakker vi med de enkelte børn og lytter tildem
– Barnets fødselsdag bliver fejret – børnehaven/stuen laver en gave til fødselsdagsbarnet
– Når barnet er klar til skolestart, holder vi en afslutning, og barnet får en personlig mappe og et USB-stik med billeder fra børnehavetiden med sig hjem.
– I skolegruppen laver vi forskellige opgaver med tal, bogstaver, tegner, klipper/klistre, lege med bogstaver og tal, og forskellige bevægelses-aktiviteter
Dokumentation:
– Blog og foto fra hverdagen, der kører som slideshow
– Whiteboardtavler
– Opstartssamtaler
– DPU-beskrivelser
– Mundtlige referater fra personalet
– Nyhedsbreve
Evaluering: Personalemøder, stuemøder, bestyrelsesmøder, Personaleweekend
Sociale kompetencer:
Mål:
– At barnet føler sig som en del af fællesskabet
– At lære at være sammen med andre børn og udfolde sig i leg
– At barnet føler sig set og hørt
– At barnet opbygger venskaber/legerelationer både i og udenfor børnehaven
– At barnet ikke føler sig drillet
– At barnet lærer at samarbejde og deles om tingene og lærer at vente på tur.
– At barnet føler tryghed og tillid i forhold til både børn og voksne
– At barnet udvikler empati og får forståelse for andres forskelligheder
– At lære at løse konflikter –de voksne giver barnet redskaber til at løse opgaver og konflikter
Vi når målet ved:
– At støtte op om venskaber, og forsøge at skabe nye
– At sætte ord på børnenes følelser og adfærd, og handler på dem
– At vi er tydelige i vores kropssprog, og at der er overensstemmelse mellem kropssprog og ord og handling
– At vi er imødekommende og rummelige i vores adfærd, og bevidste om at være gode rollemodeller og vejleder og retleder børnene
– At de voksne skaber trygge rammer for relationer blandt andet at være synlige voksne i hver rum
– Tilrettelægger alderssvarende læringsmiljøer
Eksempler fra hverdagen:
– Turer ud af huset, hele stuen, kønsopdelte og aldersopdelte ture
– Samling, hvor barnet kan ytre sig, lære at lytte og vente på tur
– Planlagte og spontane aktiviteter
– Dialog med forældrene om legerelationer og deres sociale udvikling
– Fællesarrangementer, gymnastiksal og legeplads
– Emneuge/månedlige temaer, hvor forskellige emner tages op ex. At være gode kammerater
– Drenge-/pigedag
– Bruger materialet ”Fri for mobberi”
– Massage til hinanden
– Månedlig emne – f.eks. sociale kompetencer
Dokumentation:
– Blog og foto fra hverdagen, der kører som slideshow
– Whiteboardtavler
– Opstartssamtaler
– DPU-beskrivelser
– Mundtlige referater fra personalet
– Nyhedsbreve.
Evaluering: Personalemøder, stuemøder, bestyrelsesmøder, Personaleweekend
Sproglig udvikling:
Mål:
– At barnet bliver god til at mestre og forstå det verbale sprog.
– At barnet kan give udtryk for følelser og udtrykke sig i relationer med andre.
– At barnet får begyndende interesse for bogstaver og ord.
– At barnet får en forståelse for sammenhængen mellem mimik og tale
– At barnet udvikler kendskab til sprog, tegn, symboler, tal, bogstaver, farver, former m.m.
– At barnet kender børnehavens normer omkring sprogbrug
Vi når målet ved:
– At vi er tydelige i vores daglige kommunikation med barnet og er gode rollemodeller
– At der er sammenhæng mellem mimik og tale/sprog og handling
– At vi lytter – og lader barnet tale færdigt
– At vi støtter barnet i leg og tale
– Vi skaber aktiviteter på tværs af alder og køn
Eksempler fra hverdagen:
– I vores samlinger inden madpakker synger vi, leger/øver vi rim og remser, fortællinger,
massage, lytter til hinandens frivillig dialog, snakker om familie, kroppen, vejret, årstiden m.m.
– Hver fredag holder vi samling for alle børn ude i hall´en. Her lyttes der til bibelfortælling og vi
synger sange om Gud
– Der er flere dage hvor sang/musik er i fokus
– Vi har fokus på sproget når vi spiller spil – vendespil, puslespil, brætspil, kortspil m.m.
– Ture til biblioteket hvor vi leger, læser bøger og låner bøger til højtlæsning/dialogisk læsning i børnehaven
– Ofte om eftermiddagen til frugt, er der højtlæsning/dialogisk læsning imens børnene spiser frugt og brød
– Sproget er i fokus når vi synger, igennem rim/remser, i leg med voksen/barn og barn/barn, når vi fortæller fortællinger, dialogisk læsning/højtlæsning
– Vi værdsætter i daglig dialog og kommunikation med barnet
– På vores blog bliver der dagligt lagt op til dialog mellem forældre/barn
– I skolegruppen bliver der arbejdet meget med sproget – ord, bogstaver, bogstav-lyde igennem forskellige opgaver og aktiviteter
– Vi bruger ikke bandeord/grimt sprog i vores kommunikation imellem voksen/voksen, voksen/barn, og barn/barn
– Børn med talevanskeligheder får støtte i børnehaven af talepædagog
– Månedlig emne -f. eks.Sproglig udvikling
Dokumentation:
– Blog og foto fra hverdagen, der kører som slideshow
– Whiteboardtavler
– Opstartssamtaler
– DPU-beskrivelser
– Mundtlige referater fra personalet
– Nyhedsbreve.
Evaluering: Personalemøder, stuemøder, bestyrelsesmøder, Personaleweekend
Krop og bevægelse:
Mål:
– At barnet oplever glæde ved fysisk aktivitet og er glad for at bruge sin krop
– At styrke barnets fin- og grov-motoriske udvikling
– At barnet lærer at kende og bruge sine sanser
– At barnet får en veludviklet motorik
– At barnet øger sin kropsbevidsthed og udvikler respekt for egen og andres kropslighed
– At barnet udvikler kontrol over sin krop
– At barnet får succesoplevelser og en god selvfølelse
– At barnet får kendskab til sund kost, hygiejne
Vi når målet ved:
– At give børnene mulighed for fysisk udfoldelse ude og inde
– At vi er gode rollemodeller ved at deltage i fysisk aktivitet så børnene tør udforske og afprøve forskellige motoriske bevægelser
– At vi støtter børnene i fysisk aktivitet – bakker op og motiverer børnene
– At vi støtter børnene med gode toiletvaner og god håndhygiejne
– Vi benytter os af fysioterapeut hvis der er motoriske vanskeligheder med et barn
Eksempler fra hverdagen:
– Ture ud af huset – skov, strand, boldbaner, naturforhindringsbaner, legeplads i nærområdet
– Gymnastiksal med forskellige redskaber og aktiviteter
– I børnehaven laver vi forhindringsbaner/motorikbaner
– Samlinger hvor vi taler og laver aktiviteter om kroppens funktioner
– Dans, sang, sanglege og rytmik
– Børnehavens store legeplads som indbyder til fysiske aktiviteter bl.a. boldspil, gruppelege, lege, cykler, løb og mooncars
– Kreative aktiviteter, perler, klippe, bygge, male tegne o.s.v.
– Håndvask efter toiletbesøg, ude leg og før spisning
– Vi har emner om sund kost. Til vores frugt serverer børnehaven hjemmebagt brød og frugt, har maddage og mad over bål, hvor barnet er med til dele af madlavningen – gør barnet opmærksom på sund mad.
– Månedlig emne -f. eks.krop og bevægelse
Dokumentation:
– Blog og foto fra hverdagen, der kører som slideshow
– Whiteboardtavler
– Opstartssamtaler
– DPU-beskrivelser
– Mundtlige referater fra personalet
– Nyhedsbreve.
Evaluering: Personalemøder, stuemøder, bestyrelsesmøder, Personaleweekend
Natur og naturfænomener:
Mål:
– At barnet får kendskab og viden om naturen og viser respekt for naturen
– At barnet glædes ved naturen og hvor deres fantasi og nysgerrighed vækkes igennem leg og oplevelser
– At barnet får styrket sine sanser og motorik
– At barnet får kendskab til årstiderne
Vi når målet ved:
– At vi giver barnet mulighed for at opleve og mærke årstiderne
– At vi er rollemodeller i interessen og nysgerrigheden for naturen
– At vi skaber rammerne for at barnet kan udvikle fantasi og gøre erfaringer
– Vi laver science med/for børnene
– På legepladsen har vi bær og frugt, snegle og regnorme
– Vi benytter os af snittehytten og bålpladsen på legepladsen
Eksempler fra hverdagen:
– Vi er ude i al slags vejr og oplever årstiderne
– Udflugter til forskellige legepladser, parker, remissen, skov, strand, museum og Marbæk
– Vi laver mad over bål hele året rundt
– Emner om naturen – graver efter smådyr på legepladsen, i skoven, læser bøger om dyr og natur, så frø og se ting spire og gro.
– Vi samler sten, skaller, plukker blomster, finder grene m.m. som vi bruger til leg og forskellige kreative aktiviteter
– Præsenterer børnene for naturmaterialer –tegne med kul, græs, mælkebøtter
– Månedlig emne -f. eks. natur og naturfænomener
Dokumentation:
– Blog og foto fra hverdagen, der kører som slideshow
– Whiteboardtavler
– Opstartssamtaler
– DPU-beskrivelser
– Mundtlige referater fra personalet
– Nyhedsbreve.
– Færdige produkter/udstilling
Evaluering: Personalemøder, stuemøder, bestyrelsesmøder, Personaleweekend
Kulturelle udtryksformer og værdier:
Mål:
– At barnet får kendskab til den kristne tro
– At barnet får indsigt i den danske historie og kultur
– At barnet lærer at imødekomme andre kultur med respekt
– At barnet får mulighed for udtrykke deres fantasi og kreativitet på forskellige måder
– At barnet glædes ved sang, musik, dans, bevægelse og socialt fællesskab
– At barnet får kendskab til børnehavens traditioner og værdier
– At barnet får kendskab til digital læring
Vi når målet ved:
– At vi planlægger hverdagen, så der er taget hensyn til traditioner, som jul, fastelavn, påske, børnehavens fødselsdag m.m.
– At vi er gode rollemodeller
– Giver børnene mulighed for kreativ udfoldelse og giver dem inspiration ved at præsenterer barnet for forskellige muligheder
– Kristne værdier
– Ture ud i nærmiljøet og til forskellige seværdigheder
Eksempler fra hverdagen
– Besøg på forskellige museum, livemusik i byparken, ser/laver teater, biblioteket
– Traditioner som at fejre fødselsdage, fastelavn, påske/påskefrokost, jul, julegudstjeneste, julearrangement, bedsteforældredag, motionsdag og grundlovsfest
– Vi tegner, maler, bygger, klipper, klistrer, hamrer og saver i træ
– Vi holder emneuger om trafik, krop og bevægelse, ”Fri for Mobberi”, ”Happelappeland”
– Hver fredag formiddag samles alle børn og voksne ude i hall´en, hvor vi lytter til en bibelhistorie. En voksen fortæller enten via billeder, teater eller film (Sigurd fortæller bibelhistorie), vi be´r Fadervor, synger kristne børnesange
– Vi sanger og hører danske børnesange
– Børnene lytter til eventyr og historier
– Månedlige emne -f.eks. Kulturelle udtryksformer
Dokumentation:
– Blog og foto fra hverdagen, der kører som slideshow
– Whiteboardtavler
– Opstartssamtaler
– DPU-beskrivelser
– Mundtlige referater fra personalet
– Nyhedsbreve.
– Færdige produkter/udstilling/forestilling
Evaluering: Personalemøder, stuemøder, bestyrelsesmøder, Persoanleweekend